Mission Basundhara in Assam - বসুন্ধৰা অভিযান মানে কি ? আহক জানো সকলোৱে বিতংভাৱে।

Mission Basundhara in Assam - অসমৰ বসুন্ধৰা অভিযান মানে কি ? আহক জানো সকলোৱে বিতংভাৱে।

 

Mission Basundhara in Assam - বসুন্ধৰা অভিযান
Mission Basundhara in Assam - বসুন্ধৰা অভিযান

বসুন্ধৰা অভিযানৰ বিষয়ে চমু আভাষঃ-

ভূমি ৰাজহ সেৱাক দক্ষ আৰু উদ্দেশ্যমুখী কৰি তোলাৰ লগতে নাগৰিকসকলৰ বাবে অধিক সুগম কৰি তোলাৰ প্ৰয়াস হিচাপে অসমৰ মাননীয় মুখ্যমন্ত্ৰীৰ নেতৃত্বত 'মিছন বসুন্ধৰা' ধাৰণাটোৰ সৃষ্টি কৰা হৈছে । এই অভিযানে জনসাধাৰণলৈ কাংক্ষিত সেৱা আগবঢ়োৱা কাৰ্যক সাধনাৰ মনোভাবেৰে ত্বৰান্বিত কৰি তুলি আৰু ভূমি ব্যৱস্থাপনা পৰিস্থিতিতন্ত্ৰত কৰ্ম সম্পাদনৰ সহজসাধ্য পৰিৱেশ সৃষ্টি কৰি ভূমি অভিলেখৰ অদ্যৱধিকৰণৰ ক্ষেত্ৰত বিলম্ব হ্ৰাস কৰাৰ অভিলাষ কৰিছে ।


অভিযানটোৰ তিনিটা উপাদান হৈছে - ১. মিছন মোডত ভূমিৰেকৰ্ড বিশুদ্ধ কৰা ২. এতিয়াও ৬৭২ খন অ-কেডাষ্ট্ৰেল গাওঁৰ বহুভুজ জৰীপ কৰা হোৱা নাই ৩. হাইব্ৰিড পদ্ধতি ব্যৱহাৰ কৰি ২৭ খন জিলাৰ ১৮৭৮৯ খন কেডাষ্ট্ৰেল গাওঁৰ পুনৰ জৰীপ।

বসুন্ধৰা প'ৰ্টেলৰ জৰিয়তে আগবঢ়াবলগীয়া ভূমি সম্পৰ্কীয় নটা সেৱা হ'ল:

  • উত্তৰাধিকাৰৰ অধিকাৰৰ জৰিয়তে উৎপৰিবৰ্তন

  • চুক্তি পঞ্জীয়ৰ পিছত উৎপৰিবৰ্তন

  • বিবাদ নথকা বিষয়সমূহৰ বিভাজন

  • বছৰেকীয়া পট্টাক সাময়িক পট্টালৈ পৰিৱৰ্তন

  • এবিঘাতকৈ কম ভূমিক কৃষি ভূমিৰ পৰা অকৃষিভূমিলৈ পুনৰ শ্ৰেণীবিভাজন

  • এ এল আৰ আৰ ১৮৮৬ৰ অধিনিয়ম ১১৬ৰ অধীনত ভোগ-দখল নথকা ব্যক্তিৰ নাম কৰ্তন।

  • সাময়িক পট্টালৈ আবণ্টনৰ প্ৰমাণপত্ৰ

  • উত্তৰাধিকাৰক্ৰমে প্ৰাপ্ত সা-সম্পত্তিৰ তথ্যৰ অদ্যৱধিকৰণ/সংশোধন

  • পট্টাদাৰৰ মোবাইল নম্বৰৰ অদ্যৱধিকৰণ

এন চি গাঁওসমূহৰ বহুভুজী সমীক্ষাই এই গাঁওসমূহত বসবাস কৰা খিলঞ্জীয়া ভূমিহীন লোকসকলক ভূমি নীতি ২০১৯ অনুসৰি ভূমিৰ অধিকাৰ প্ৰদানৰ বাট মুকলি কৰিব।

সকলো সীমামূৰীয়া গাঁৱৰ পুনৰ সমীক্ষাই স্পষ্ট বৈধ স্বত্বৰ বাট মুকলি কৰিব ।

এই অভিযান ৰূপায়ণে ডি আই এল আৰ এম চিৰ অধীনত ৰাজ্যখনৰ মানচিত্ৰৰ ১০০ শতাংশ ডিজিটেলাইজেচন আৰু মানচিত্ৰৰ ভূমি অভিলেখ তথা পঞ্জীয়নৰ সম্পূৰ্ণ সংহতিৰ লক্ষ্যত উপনীত হোৱাত সক্ষম হ'ব । নাগৰিকসকলে সঠিক সময়তে লাভ কৰিব ভূমি অভিলেখ ।

 বসুন্ধৰাৰ যোগেদি অনলাইনত আৱেদন কেনেকৈ কৰ পৰা কৰিব পাৰি আৰু কি কি নথিৰ প্ৰয়োজনঃ-
  • উত্তৰাধিকাৰৰ অধিকাৰৰ জৰিয়তে উৎপৰিবৰ্তন

    সেৱানিৰ্দেশনা সমূহ

    বুজাবুজিৰ সহজতাৰ বাবে এই আঁচনিৰ নিৰ্দেশনা শাৰীবোৰ বৰ্ণনা কৰা হৈছে। অনুগ্ৰহ কৰি উল্লেখিত সকলো নথিপত্ৰৰ কোমল প্ৰতিলিপি সাজু ৰাখক। অনুগ্ৰহ কৰি নিশ্চিত কৰক যে আপোনাৰ এপ্লিকেচন পূৰণ কৰোঁতে আপুনি কোনো পাছৱৰ্ড ভাগ-বতৰা নকৰে।

    সবিশেষ চাবলৈ

    প্ৰয়োজনীয় নথিপত্ৰ

    ১. মৃত পত্তাদাৰৰ মৃত্যুৰ প্ৰমাণ পত্ৰ (বাধ্যতামূলক)

    ২. নিকটাত্মীয়ৰ প্ৰমাণ পত্র

    (নহলে)   গাঁওপ্রধান/ বার্ড সদস্যবাপৌৰ নগৰসমূহৰ কাৰ্যবাহী বিষয়াৰ পৰা প্ৰমাণ পত্ৰ

    (নহলে)   ইচ্ছা পত্ৰৰ ক্ষেত্ৰত উপযুক্ত ন্যায়ালয়ৰ পৰা আৱেক্ষা মুক্তি

    (নহলে)   মৃত পত্ৰদাৰৰ সৈতে আবেদনকাৰীৰ সম্পৰ্ক উল্লেখ কৰা হলফনামা

    ৩. পৰিৱৰ্তনৰ পৰা বাহিৰ হোৱা আন নিকটাত্মীয়ৰ সন্মতি, যদি থাকে

     
     
  • চুক্তি পঞ্জীয়ৰ পিছত উৎপৰিবৰ্তন

    সেৱানিৰ্দেশনা সমূহ

    বুজাবুজিৰ সহজতাৰ বাবে এই আঁচনিৰ নিৰ্দেশনা শাৰীবোৰ বৰ্ণনা কৰা হৈছে। অনুগ্ৰহ কৰি উল্লেখিত সকলো নথিপত্ৰৰ কোমল প্ৰতিলিপি সাজু ৰাখক।

    সবিশেষ চাবলৈ

    প্ৰয়োজনীয় নথিপত্ৰ

    ১.মূল পঞ্জীকৃত চুক্তিৰ প্ৰতিলিপি/ হস্তান্তৰণ চুক্তিৰ প্ৰমাণীকৃত প্রতিলিপি (বাধ্যতামূলক)

    ২. মাটি বিক্ৰীৰ বাবে আপত্তিহীনতাৰ প্ৰমাণ পত্ৰৰ প্ৰতিলিপি (বাধ্যতামূলক)

     
     
  • সেৱানিৰ্দেশনা সমূহ

    বুজাবুজিৰ সহজতাৰ বাবে এই আঁচনিৰ নিৰ্দেশনা শাৰীবোৰ বৰ্ণনা কৰা হৈছে। অনুগ্ৰহ কৰি উল্লেখ িত সকলো নথিপত্ৰৰ কোমল প্ৰতিলিপি সাজু ৰাখক।

    সবিশেষ চাবলৈ

    প্ৰয়োজনীয় নথিপত্ৰ

    1. জমাবন্দীৰ প্ৰতিলিপি

     
     
  • সেৱানিৰ্দেশনা সমূহ

    বুজাবুজিৰ সহজতাৰ বাবে এই আঁচনিৰ নিৰ্দেশনা শাৰীবোৰ বৰ্ণনা কৰা হৈছে। অনুগ্ৰহ কৰি উল্লেখ িত সকলো নথিপত্ৰৰ কোমল প্ৰতিলিপি সাজু ৰাখক।

    সবিশেষ চাবলৈ

    প্ৰয়োজনীয় নথিপত্ৰ

    1. ভূমি সমীক্ষাৰ ৰচিদ

     
     
  • সেৱানিৰ্দেশনা সমূহ

    বুজাবুজিৰ সহজতাৰ বাবে এই আঁচনিৰ নিৰ্দেশনা শাৰীবোৰ বৰ্ণনা কৰা হৈছে। অনুগ্ৰহ কৰি উল্লেখ িত সকলো নথিপত্ৰৰ কোমল প্ৰতিলিপি সাজু ৰাখক।

    সবিশেষ চাবলৈ

    প্ৰয়োজনীয় নথিপত্ৰ

    ১. আবন্টন প্ৰমাণপত্ৰ

    ২. ভূমি সমীক্ষাৰ ৰচিদt

    ৩. আইনী উত্তৰাধিকাৰী দস্তাবেজ, যদি মূল আৱণ্টনকাৰী নহয়

     
     
  • সেৱানিৰ্দেশনা সমূহ

    বুজাবুজিৰ সহজতাৰ বাবে এই আঁচনিৰ নিৰ্দেশনা শাৰীবোৰ বৰ্ণনা কৰা হৈছে। অনুগ্ৰহ কৰি উল্লেখিত সকলো নথিপত্ৰৰ কোমল প্ৰতিলিপি সাজু ৰাখক।

    সবিশেষ চাবলৈ

    প্ৰয়োজনীয় নথিপত্ৰ

    1. ভূমি সমীক্ষাৰ ৰচিদ

     
     
  • সেৱানিৰ্দেশনা সমূহ

    বুজাবুজিৰ সহজতাৰ বাবে এই আঁচনিৰ নিৰ্দেশনা শাৰীবোৰ বৰ্ণনা কৰা হৈছে। অনুগ্ৰহ কৰি উল্লেখ িত সকলো নথিপত্ৰৰ কোমল প্ৰতিলিপি সাজু ৰাখক।

    সবিশেষ চাবলৈ

    প্ৰয়োজনীয় নথিপত্ৰ

    ১. জমাবন্দীৰ প্ৰতিলিপি

     
     
  • সেৱানিৰ্দেশনা সমূহ

    বুজাবুজিৰ সহজতাৰ বাবে এই আঁচনিৰ নিৰ্দেশনা শাৰীবোৰ বৰ্ণনা কৰা হৈছে। অনুগ্ৰহ কৰি উল্লেখ িত সকলো নথিপত্ৰৰ কোমল প্ৰতিলিপি সাজু ৰাখক।

    সবিশেষ চাবলৈ

    প্ৰয়োজনীয় নথিপত্ৰ

    ১. পৰিচয় প্ৰমাণ

    ক. পাছপোৰ্ট

    খ. ড্ৰাইভিং লাইচেঞ্চ

    গ. পেন কাৰ্ড

    ঘ. এমজি এনৰেগা জব কাৰ্ড

     
     
  • উত্তৰাধিকাৰক্ৰমে প্ৰাপ্ত সা-সম্পত্তিৰ তথ্যৰ অদ্যৱধিকৰণ/সংশোধন
  • সেৱানিৰ্দেশনা সমূহ

    বুজাবুজিৰ সহজতাৰ বাবে এই আঁচনিৰ নিৰ্দেশনা শাৰীবোৰ বৰ্ণনা কৰা হৈছে। অনুগ্ৰহ কৰি উল্লেখ িত সকলো নথিপত্ৰৰ কোমল প্ৰতিলিপি সাজু ৰাখক।

    সবিশেষ চাবলৈ

    প্ৰয়োজনীয় নথিপত্ৰ

    ১. পৰিচয় প্ৰমাণ

    ক. পাছপোৰ্ট

    খ. ড্ৰাইভিং লাইচেঞ্চ

    গ. পেন কাৰ্ড

    ঘ. এমজি এনৰেগা জব কাৰ্ড

     
     
  • সেৱানিৰ্দেশনা সমূহ

    বুজাবুজিৰ সহজতাৰ বাবে এই আঁচনিৰ নিৰ্দেশনা শাৰীবোৰ বৰ্ণনা কৰা হৈছে। অনুগ্ৰহ কৰি উল্লেখিত সকলো নথিপত্ৰৰ কোমল প্ৰতিলিপি সাজু ৰাখক।

    সবিশেষ চাবলৈ

    প্ৰয়োজনীয় নথিপত্ৰ

    ১. জমাবন্দীৰ প্ৰতিলিপি

    ২. ভূমি সমীক্ষাৰ ৰচিদ

  • সেৱানিৰ্দেশনা সমূহ

    বুজাবুজিৰ সহজতাৰ বাবে এই আঁচনিৰ নিৰ্দেশনা শাৰীবোৰ বৰ্ণনা কৰা হৈছে। অনুগ্ৰহ কৰি উল্লেখ িত সকলো নথিপত্ৰৰ কোমল প্ৰতিলিপি সাজু ৰাখক।

    সবিশেষ চাবলৈ

    প্ৰয়োজনীয় নথিপত্ৰ

    ১. জমাবন্দীৰ প্ৰতিলিপি

    ২. ভূমি সমীক্ষাৰ ৰচিদ

 

 ইংৰাজীত পঢ়িবলৈঃ-

Mission NameMission Basundhara
DepartmentRevenue & Disaster Management
Application ProcessOnline
Launched ByDr. Himanta Biswa Sarma
Start Date2nd October 2021
Last Date30th November 2021
Mission DetailsClick Here
Offered ServicesClick Here
Apply OnlineClick Here
Mission Basundhara Portal

The Department of Revenue and Disaster Management, Assam has developed a new portal named Mission Basundhara to resolve and update the land records of the state. Under the leadership of Dr. Himanta Biswa Sarma, the Department of Revenue and Disaster Management is facing massive reforms and Mission Basundhara is one of those reforms. In order to streamline and solve land revenue services and make more accessible to citizens, Mission Basundhara was conceptualized under the leadership of Hon’ble Chief Minister, Assam. Through this mission, the Government of Assam has endeavored to provide better service to the citizens and make the process hassle free.

Related: Employment Exchange Registration

Details of Mission Basundhara

Name of Mission: Mission Basundhara

Name of Department: Department of Revenue and Disaster Management, Assam

Date of Launch: 2nd October 2021

Venue of Launch: Srimanta Sankardev Kalakshetra, Guwahati

Launched By: Dr. Himanta Biswa Sarma

Helpline Number: 1800-345-2666

Components of Mission Basundhara

Mission Basundhara has only three main components. These three components of this mission of the Government of Assam are explained below.

  1. Purification of land records in a mission mode.
  2. Polygon survey of yet to be surveyed 672 non-cadastral villages.
  3. Re-survey of 18789 cadastral villages of 27 districts using hybrid methodology.

Main Services of Mission Basundhara

Mission Basundhara has many services that will be provided to the citizens. By using those services the people of Assam will be able to solve their maximum issues related to the land and revenue department. The main services of this mission are given below.

  1. Mutation by Right of Inheritance.
  2. Mutation after Deed Registration.
  3. Partition for Undisputed Cases.
  4. Conversion from Annual Patta to Periodic Patta.
  5. Reclassification of Agricultural Land to Non-Agricultural Land less than 1 Bigha.
  6. Striking out of Name from Patta.
  7. Allotment Certificate to Periodic Patta.
  8. Legacy Data Updation.
  9. Mobile Number Updation.

Mutation by Right of Inheritance

Mutation means registration of the name of a person in the Record of Right i.e. the Jamabandi. The ownership is transferred from the recorded land owner to the legal heir through inheritance. The mutation by right of inheritance shall follow the provision under Sec 53 A (1), ALRR, 1886. No user fees for the service.

Required Documents: To submit the online application for this service, applicants need to keep the below listed documents ready.

  1. Death Certificate.
  2. Next of Kin Certificate/ Certificate from Gaon Pradhan or Ward Member or Executive Officer/ Probate from Court in Case of Will/ Relationship Affidavit.
  3. Consent of Other Next of Kin Opting Out of Mutation (If Any).

Mutation after Deed Registration

The process of recording the change/transfer in the title of ownership after the property has been transferred or sold. On mutation the name of the new owner is recorded and land revenue charged from the rightful owner. No user fees for the service.

Required Documents: Deed copy and NOC copy.

Partition for Undisputed Cases

Partition means division of a revenue paying estate in to two or more such estates, each separately liable for revenue assessed thereon. Every recorded proprietor/landowner in actual possession of the interest in respect of which he desires partition, apply for partition. No user fees for the service.

Required Document: Jamabandi copy.

Conversion from Annual Patta to Periodic Patta

Conversion is the process through which status of any land settled for one year (Annual Patta) is changed to longer tenure. Once AP land is converted to PP Land, the land owner shall have permanent, heritable and transferable right of use and occupancy in his land. No user fees for AP to PP conversion for rural areas.

Required Document: Up to Date Land Revenue Receipt.

Reclassification of Agricultural Land to Non-Agricultural Land less than 1 Bigha

If the usage of land is changed, the class of land also requires to be changed from the existing to a new land class. This service is for reclassification of agricultural land to non agricultural purpose if the land area is below one bigha and its use is restricted to construction of one’s own dwelling house. No user fees for the service.

Required Document: Up to Date Land Revenue Receipt.

Striking out of Name from Patta

The names of persons no longer in possession can be removes from RoR under Rule 116, ALRR, 1886 after hearing each case.

Required Document: Jamabandi copy.

Allotment Certificate to Periodic Patta

The allotment certificate to be converted to periodic patta after verifying the possession of the allotee for the stipulated period.

Required Documents: To submit the online application for this service, applicants need to keep the below listed documents ready.

  1. Allotment Certificate.
  2. Up to Date Land Revenue Receipt.
  3. Legal Heir Document, if not original allottee.

Legacy Data Updation

Name Correction: Any rectification in name of pattadar, area of land and updation of the remarks of the Jamabandi to be made under Legacy Data Updation service.

Area Correction: Any rectification in name of pattadar, area of land and updation of the remarks of the Jamabandi to be made under Legacy Data Updation service.

Mobile Number Updation

Pattadar will be able to update his mobile number by using this service of Mission Basundhara.

Required Document: Identity Proof. 

 

How to Submit Application of Mission Basundhara?

Official Portal of Mission Basundhara
Official Portal of Mission Basundhara

The desired person of Assam will need to visit the official web portal of Mission Basundhara to submit their online application for the above services. To proceed with the application process of this mission, the applicant has to log in with his mobile number. For the ease of our users, we have provided a brief step by step guide of the online application process below.

  • Scroll down, check Important Link‘s section.
  • Click on Online Application Link.
  • The official portal of Mission Basundhara will load in the new tab.
  • Now, scroll down on that portal and click on the Apply Now button of the service you want.
  • After that a pop up window will appear, enter your mobile number and verify the captcha.
  • After successful login, you will get four steps to complete.
  • Complete all the steps one by one by providing all the asked details.
  • After completing all the steps your application will be submitted.

Important Dates of Mission Basundhara

  • Starting date of online application: 2nd October 2021
  • Last date of online application: 30th November 2021
  • Delivery date of services: 10th May 2021
SOP of Mission BasundharaClick Here
SOP for Survey of NC VillageClick Here
Online Application LinkClick Here
Track Application StatusClick Here
Check JamabandiClick Here
Visit Official WebsiteClick Here
Press Meet of Dr. Himanta Biswa Sarma on Mission Basundhara

 

Frequently Asked Questions (FAQs) of Mission Basundhara 

What is the launch date of Mission Basundhara? 

  • The launch date of Mission Basundhara is 2nd October 2021.  

Who launched Mission Basundhara? 

  • Mission Basundhara has been launched by Dr. Himanta Biswa Sarma. Dr. Sarma is the Chief Minister of Assam.  

What is the date of delivery of services sought through Mission Basundhara? 

  • The services sought through Mission Basundhara will be delivered on or before 10th May 2021.  

What is the URL of Mission Basundhara Portal? 

About the Official State Portal of Assam
  • The Unified State Portal of the Government of Assam is a one-stop access point for the Government to Citizen (G2C) and Government to Business (G2B) transactions. The Portal aims to provide specific information regarding the various online and offline services, benefits, and schemes provided by the various Departments under the Government of Assam.

What are the different services provided through this portal?
  • The services provided through this portal include eServices which are quintessentially the online services offered by the various Departments under the Government of Assam. The other services include information on various schemes, events, documents, press releases, etc. 

Can I avail all online services offered by Government of Assam through this portal?
  • Most of the Online Services offered by Government of Assam can be accessed from this portal. Please refer to the eServices section for more details.

I have applied for eServices, can I track the status of my application?
  • Yes, you can track the status of your application on the respective service websites wherever the online tracking facility is available using the application reference number or the Unique Identification Number (UIN) shared with you at the time of submission of your application.

While accessing a page, I am redirected to an external website, is it safe?
  • Yes, it is absolutely safe as you are only redirected to secured websites for availing of the said service.

  •  We are happy to bring to you the contents of the Assam State Portal in a Bilingual version (i.e. in English and Assamese). The default language is English, to switch the Language, click on the অসমীয়া in the top right section of the header area and vice versa. 

How can share my feedback regarding this portal?
  • We would appreciate your valuable feedback regarding your experience in availing of the features in this portal. Please fill-up the form given under the feedback link in the footer section of the Assam State Portal and share it with us.

Can I share any suggestions regarding this portal?
  • Whether it is about improving the existing feature or developing new ones, we are always looking for ways to enhance your experience. Please fill-up the form given under the feedback link in the footer section of the Assam State Portal and send us your ideas and suggestions. We look forward to hearing from you!

Where can I lodge a grievance?
  • To lodge a Grievance, click on the Grievance Redressal link in the footer section of the Assam State Portal and you will be redirected to the Centralized Public Grievance Redress and Monitoring System (CPGRAMS) website which is an online web-enabled system to enable submission of grievances by the aggrieved citizens from anywhere and anytime (24x7) basis to Ministries/Departments/Organizations who scrutinize and take action for speedy and favourable redress of these grievances. Tracking grievances is also facilitated on the portal through the system generated unique registration number.



Getting Info...

About the Author

Hi there, this is Admin. Who loves to write about Blogs, Poetry, Quizs related topic.

Post a Comment

অনুগ্ৰহ কৰি কমেন্ট কৰা আগত নিজৰ নাম উল্লেখ কৰিব, নতুবা গুগল একাউন্ট সৈতে লগইন হৈ লব তাৰ পিছক আপোনাৰ বহুমুলীয়া পৰামৰ্শ, যোগাযোগৰ লগতে লেখনি প্ৰকাশ সম্পৰ্কীয় কমেণ্ট দিব পাৰিব । ধন্যবাদ।
Cookie Consent
We serve cookies on this site to analyze traffic, remember your preferences, and optimize your experience.
Oops!
It seems there is something wrong with your internet connection. Please connect to the internet and start browsing again.
AdBlock Detected!
We have detected that you are using adblocking plugin in your browser.
The revenue we earn by the advertisements is used to manage this website, we request you to whitelist our website in your adblocking plugin.
Site is Blocked
Sorry! This site is not available in your country.